市役所での行政手続き / Necessary procedures at the City Office

更新日:2020年11月20日

日本に3ヶ月を超えて適法に在留する外国人は、市役所の窓口で「住民登録」の手続きをしなければなりません。
「住民登録」とは、東広島市での住所や、東広島市で一緒に生活している家族などを登録することです。手続きには、在留カード(なければ、パスポート)と東広島市内の住所が必要です。家族と一緒に生活していて、世帯主が外国人の場合は、世帯主との家族関係を証明できる文書(外国政府が発行した婚姻証明書や出生証明書など)の原本と日本語の訳文も必要です。住民登録をすることで、医療、福祉、教育などの行政サービスを受けることができます。
留学生の場合、住民登録と同時に、国民健康保険と国民年金の加入手続きも必要です。
市役所では、住民登録、国民健康保険・国民年金の加入手続き、児童手当の申請、小中学校の入学、市県民税の申告など、いろいろな手続きができます。

Foreign nationals who stay in Japan for more than three months must register as residents, by completing 'resident registration' formalities at the City Office.
 'Resident registration' is to register your address in Higashihiroshima city and the members of your household who are living together with you in Higashihiroshima city. Your Residence Card and your address in Higashihiroshima city are required. If you do not have Residence card, your passport is required. For families that move to Higashihiroshima city, if the head of the household is non-Japanese, original documents proving the relationship between the members of the family and the head of the household (such as marriage or birth certificates issued by a foreign government) and the corresponding Japanese translations of these documents are also required.With resident registration completed, foreign nationals are eligible to receive medical, welfare and educational services, and other services provided by Higashihiroshima City Office.
If you are a foreign student, you should ensure you complete the formalities for resident registration and enrollment in the National Health Insurance Scheme and the National Pension Scheme. These are three very important sets of paperwork.
At the City Office, you can complete many necessary formalities, such as resident registration, enrollment in the National Health Insurance Scheme and the National Pension Scheme, application for Child Allowance, enrollment of your child in elementary or junior high school, and declaration of Municipal and Prefectural Tax.

在日本合法居留3个月以上的外国人,必须要在市政府窗口办理“住民登记”的手续。
所谓“住民登记”是指,登记在东广岛市的住址以及现在一起居住的所有家庭成员的一项手续。办理此手续时,需要在留卡(没有的话,护照)和东广岛市内的住址。如果您是在与家里人一起居住并且户主是外国国籍的话,则同时需要提交能够证明户主与家庭成员的亲属关系证明(例如:由外国政府发行的婚姻证明或出生证明等)的正本和日文翻译。住民登记后,可以享受医疗、福利、教育等行政服务。
如果您是留学生的话,必须要办理住民登记、国民健康保险和国民年金的加入,这三项非常重要的手续。
在市政府可以办理住民登记、国民健康保险和国民年金的加入手续、儿童补贴的申请、市立中小学校的入学手续、市县民税的申告手续等多种手续。


 

Necessary formalities
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〒739-8601
東広島市西条栄町8番29号 北館1階
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